Analogi Taqwa

| Rabu, 19 Mei 2010 |

Pada suatu hari, seorang kanak-kanak ternampak seorang lelaki tua menjual belon yang boleh terbang tinggi. Dia kagum dengan belon itu. Dia terus membeli belon biasa dan ditiupnya dengan harapan belon itu juga terbang naik ke udara. Tetapi harapannya musnah. Belon itu menjunam ke bumi. Dek kerana semangat ingin tahu, budak itu terus pergi bertemu pakcik penjual belon bertanyakan rahsia belonnya boleh terbang ke udara. “Senang saja,” jawab pakcik itu. “Perbezaannya adalah pada dalamannya. Kamu menggunakan angin biasa tetapi pakcik menggunakan gas helium.”

Begitulah analoginya perbezaan antara seorang manusia dengan manusia lain. Daripada sudut luarannya, manusia kelihatan lebih kurang sama tetapi dalaman mereka berbeza. Aspek dalaman yang menentukan sama ada individu itu menjunam ke lembah kehinaan ataupun terbang menuju kemuliaan. Untuk ‘terbang’ menuju kemuliaan, manusia memerlukan helium yang khusus iaitu ‘helium’ taqwa. Dalam surah al-Hujurat ayat 13 Allah berfirman yang bermaksud : “Sesungguhnya orang yang paling mulia antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa antara kamu.” Sebarang perubahan yang positif perlu bermula dengan taqwa.

Taqwa adalah kekuatan dalaman yang hebat lagi unik. Dengan taqwa para sahabat mampu mengukir sejarah yang gemilang di dunia hingga ke hari ini masih disebut-sebut dan menjadi pengajaran kepada masyarakat. Apakah maksud taqwa? Saidina Omar al-Khattab pernah bertanya maksud taqwa kepada sahabat Ubai bin Kaab. Ubai berkata : “Pernahkah kamu berjalan di sebatang jalan yang dipenuhi onak dan duri?” jawab Omar : “Ya, pernah.” Ubai bertanya lagi : “Apa yang kamu lakukan ketika itu?” Omar berkata : “Aku berhati-hati dan bersungguh-sungguh.” Berkata Ubai : “Itulah taqwa.” Daripada jawapan Ubai bin Kaab, taqwa bermaksud berhati-hati dalam hidup supaya tidak melakukan perkara yang haram serta bersungguh-sungguh melaksanakan setiap amal ibadah yang dituntut.

Siiru 'ala Barakatillah.


0 comments:

;

Kenali Ulama'

Yaumul 'eid 2009

Syeikh Ibnu Ata'illah As-Sakandari menyatakan :
"Raja' (harapan) iaitu kehendak yang diiringi dengan amal. Kalu tidak, disebut umniyyah ( angan-angan)".
Harapan yang diakui dalam Islam ialah harapan yang disertakan dengan amalan. Sekiranya tidak disertai dengan amalan, ia merupakan sejenis angan-angan kosong yang lebih hampir kepada mimpi di siang hari sahaja. Begitu juga dengan seseorang pejuang Islam yang ingin merubah sistem jahiliyah ini ke arah sistem Islam seluruhnya, namun tidak pernahpun bergerak untuk merealisasikan hasratnya itu, keinginannya itu hanyalah angan-angan kosong sahaja.


Ape Ade Pade Name

ABDUL YADIY
AAmanah
BBijaksana
DDinamik
UUntung
LLemah-lembut
YYakin
AAlim
DDedikasi
IIkhlas
YYakin
Apa ada pada nama?

~Alirkanlah Dlm Dirimu Cinta Hanya Pd-NYA~

Silibus Tarbiah Usrah

Silibus Tarbiah Usrah
Satu Lambang Komitmen Sekelompok UMMAH Menggerakkan Tarbiah Generasi Baru ISLAM

~Anjung Sahabat~

Soutul Ukhuwah


ShoutMix chat widget

Pengikut

Qalbun Salim