Berilah Sumbangan Untuk Islam

| Rabu, 13 Januari 2010 |

Salam Muharram buat sahabat sahabiah sekalian, segala pujian untukMu Ya Allah Pemilik sekalian alam, selawat dan salam buat junjungan Nabi Muhammad SAW dan para sahabat ridwanullah alaihi ajma’in serta para mujahid mujahidah yang hempas pulas memperjuangakan Islam siang dan malam.

Alhamdulillah, atas nikmat Islam dan Iman yang dikurniakan Allah atas hambaNya untuk kita sama-sama bersyukur kerana masih lagi berada diatas landasan yang betul.


Disini ana nak bawakan satu ungkapan dari Ulama’ tersohor almarhum Ustaz Dato’ Fadzil Mohd Noor :

“Jangan biarkan sehari dalam hidupmu berlalu tanpa memikirkan mengenai Islam.”


Ini suatu perkara yang perlu diambil ihtimam oleh para mahasiswa Islam untuk berfikir sejenak. Adakah sehari dalam hidupku, aku berfikir mengenai Islam? Sejauhmanakah aku berfikir tentang masalah umat islam? Apakah penyelesaian terhadap masalah-masalah umat Islam sekarang? Apakah sumbanganku terhadap Islam jika aku tidak mampu berfikir walaupun sejenak? Bentuk sumbangan yang macam mana yang aku mampu untuk membantu Islam dan perjuangan Islam? Persoalan ini perlu dijawab oleh kita selaku mahasiswa Islam. Perlu diingat sumbangan yang diberikan adalah untuk mencapai kemenangan Islam.


Jika kita lihat dalam sirah perjuangan sahabat-sahabat, terutamanya dalam peristiwa hijrah bersempena dengan bulan muharram sekarang ini. Terlalu banyak teladan yang boleh diambil tentang sumbangan sahabat semasa berlakunya hijrah.


Dalam hijrah ada sumbangan dari pemuda yang diberikan oleh saidina Ali. Beliau sanggup untuk tidur di atas katil Nabi walaupun beliau tahu ia akan bertarung dengan kematian dirinya. Tapi macam manakah sikap pemuda sekarang, apabila berhadapan mehnah antara hidup dan mati. Sanggupkah kita menghadapinya. Kebanyakkan pemuda hari ini, akan selidik dahulu program yang nak disertai , seronok ke, tidur dalam bilik yang ada katil ke dalam khemah dan sebagainya. Betapa lemahnya pemuda akhir zaman.


Tidak ketinggalan juga dalam peristiwa hijrah, sumbangan dari kaum muslimat yang bernama Asma’ binti Abu bakar. Sanggup berjalan naik atas bukit pada waktu malam yang gelap seorang diri tanpa cahaya lampu, semata-mata untuk memberi makanan kepada Nabi dan Abu Bakar. Walaupun tugas ini terlalu berat bagi seorang muslimat, tapi Asma’ tetap melaksanakan walaupun mengetahui bahaya yang akan dihadapi. Bahkan pada waktu tersebut beliau sedang sarat mengandung. Wahai srikandi Islam, sanggupkah anda menyahut cabaran dalam menegakkan Islam ini walaupun dihadapan sana akan anda tempuh pelbagai tribulasi. Tugas ini terlalu berat dan melalui masa yang panjang. Dalam perjuangan ini kita tidak akan dihampar dengan kapet merah dihadapan tapi batu-batu dan duri-duri yang tajam akan menghadang anda. Sanggupkah anda menggalas tanggungjawab sebagai pewaris perjuangan nabi, menjadi sebagaimana mujahidah terdahulu.


Ana rasa cukup sekadar dua kisah tersebut untuk menjadi teladan bagi Mahasiswa Islam untuk terus Istiqamah atas landasan perjuangan Islam. Jika terasa berat tugas ini untuk laksanakan, kita perlu sentiasa bermuhasabah dalam diri kemungkinan ia kesan dari dosa yang dilakukan. Mari sama-sama kita check, renung, muhasabah diri kita, agak-agak apa sumbangan yang aku nak berikan untuk memenangkan Islam samada secara langsung atau tidak langsung. Selaku Mahasiswa kita perlu mengambil masa sedikit untuk berfikir, jangan biarkan diri kita dihanyut oleh dunia yang melalaikan ini.


We move with Islam.

Siiru ‘ala barakatillah.


0 comments:

;

Kenali Ulama'

Yaumul 'eid 2009

Syeikh Ibnu Ata'illah As-Sakandari menyatakan :
"Raja' (harapan) iaitu kehendak yang diiringi dengan amal. Kalu tidak, disebut umniyyah ( angan-angan)".
Harapan yang diakui dalam Islam ialah harapan yang disertakan dengan amalan. Sekiranya tidak disertai dengan amalan, ia merupakan sejenis angan-angan kosong yang lebih hampir kepada mimpi di siang hari sahaja. Begitu juga dengan seseorang pejuang Islam yang ingin merubah sistem jahiliyah ini ke arah sistem Islam seluruhnya, namun tidak pernahpun bergerak untuk merealisasikan hasratnya itu, keinginannya itu hanyalah angan-angan kosong sahaja.


Ape Ade Pade Name

ABDUL YADIY
AAmanah
BBijaksana
DDinamik
UUntung
LLemah-lembut
YYakin
AAlim
DDedikasi
IIkhlas
YYakin
Apa ada pada nama?

~Alirkanlah Dlm Dirimu Cinta Hanya Pd-NYA~

Silibus Tarbiah Usrah

Silibus Tarbiah Usrah
Satu Lambang Komitmen Sekelompok UMMAH Menggerakkan Tarbiah Generasi Baru ISLAM

~Anjung Sahabat~

Soutul Ukhuwah


ShoutMix chat widget

Pengikut

Qalbun Salim