Khutbah Aidil Adha 1431H / 2010M

| Isnin, 22 November 2010 |

Khutbah Aidil Adha 1431H / 2010M*

اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ ( 2 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا و الحَمْدُ ِللهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلا . الحَمْدُ للهِ الَّذِي جَعَلَ يَوْمَ عِيْدِ الأضْحَى أَسْعَدَ الأياَّمِ لنَاَ. وَأَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ . أَمَّا بَعْدُ...... فَيَا إِخْوَانِيْ ! اتَّقُوْا اللهَ وَأُوْصِيْكُمْ وَإِيَّايَ بِتَقْوَى اللهِ فَقَدْ فَازَ المُتَّقُوْنَ

Allahu Akbar 3x,

Selamat menyambut hari raya Aidil Adha diucapkan kepada seluruh kaum muslimin dan muslimat. Kesyukuran yang tidak terhingga kita panjatkan ke hadhrat Allah atas nikmat hari raya korban yang juga dipanggil Aidil Akbar bermakna hari raya besar. Sepatutnya hari raya korban lebih dirasai kemeriahan sambutannya berbanding hari raya puasa yang juga dipanggil Aidil Asghor iaitu hari raya kecil. Sesungguhnya Aidil Adha mengingatkan kita kepada Saiyidina Omar bin Al-Khattab yang memberikan ucapan beliau ; “Sesungguhnya Al-Quran diturunkan pada bulan Ramadhan, lalu ia disambut dengan Aidil Fitri. Manakala hari penurunan terakhir Al-Quran pula ialah pada bulan Zulhijjah ketika Rasulullah s.a.w. menunaikan ibadah haji yang terakhir (Haji Wada’), maka ia disambut dengan Aidil Adha”. Maka jelaslah Aidil Adha adalah hari merayakan kesyumulan Islam sebagai satu-satunya cara hidup yang lengkap dan sempurna, yang mengatur, menyusun segala aspek kehidupan manusia, akidah, syariat, politik, ekonomi, pendidikan, kemasyarakatan, perundangan, akhlak dan sebagainya.

Muslimin/mat yang dirahmati Allah S.W.T,

Bulan Zulhijjah mempunyai kelebihan tersendiri di mana al-Hafiz Ibnu Hajar menjelaskan sebab keutamaan 10 hari pertama Zulhijjah ialah kerana pada hari-hari tersebut terkumpul ibadat-ibadat yang induk seperti solat, puasa, sedekah, ibadat korban dan haji yang mana hal-hal itu kesemuanya tidak terdapat secara serentak pada bulan-bulan lain. Rasulullah s.a.w sendiri begitu gemar untuk berpuasa sunat pada 9 awal bulan Zulhijjah terutama pada hari Arafah. Kita juga disunatkan untuk bertakbir bermula dari waktu subuh hari Arafah iaitu 9 Zulhijjah dan berakhir sehingga waktu Asar pada hari ke-13 Zulhijjah yang menunjukkan bagaimana besarnya kelebihan dan sambutan hari raya korban berbanding hari raya puasa tetapi kita sebaliknya di mana lebih meriah menyambut Aidil Fitri daripada Aidil Adha.

Pada hari ini kita dituntut untuk melaksanakan ibadah korban bagi sesiapa yang berkemampuan. Walaubagaimanapun, Jika kita lihat kembali di dalam sejarah Islam, korban yang pertama dilakukan di atas muka bumi ialah korban kedua-dua anak Nabi Adam a.s. sebagaimana yang disebut kisahnya di dalam al-Quran surah al-Maidah ayat 27 :

Maksudnya : “Dan ceritakanlah (Muhammad) yang sebenar kepada mereka tentang kisah dua anak Adam. Ketika keduanya mempersembahkan korban, maka korban salah seorang dari mereka diterima (Habil) dan seorang lagi tidak diterima (Qabil). Dia (Qabil) berkata sungguh aku pasti membunuhmu. Dia (Habil) berkata : sesungguhnya Allah hanya menerima amal dari orang yang bertaqwa.”

Kemudian kisah abadi pengorbanan seorang ayah yang bernama Ibrahim yang diperintahkan oleh Allah agar menyembelih anak kesayangannya, Nabi Ismail a.s. Firman Allah dalam surah as-saffat ayat 102 :

فلما بلغ معه السعي قال يا بني اني اري في المنام انيّ اذبحك فانظر ماذا تري قال يابت افعل ما تؤمر ستجدنيّ ان شاء الله من الصابرين

Maksudnya : “Maka ketika anak itu sampai (pada umur) sanggup berusaha bersamanya, Nabi Ibrahim berkata : wahai anakku, sesungguhnya aku bermimpi bahawa aku menyembelihmu. Maka apakah pendapatmu? Dia Nabi Ismail menjawab : wahai ayahku lakukanlah apa yang diperintahkan Allah padamu, insyaAllah engkau akan mendapatiku termasuk orang yang bersabar.”

Seterusnnya sunnah ini diteruskan oleh Rasulullah saw dan umat baginda. Persoalannya apakah hikmah di sebalik ibadat ini disyariatkan?

Di dunia ini wujud manusia yang merasakan imannya telah sempurna dengan melakukan ketaatan kepada Allah dalam perkara-perkara zahiriah, tetapi di dalam hatinya masih ada kecintaan kepada selain Allah. Maka ibadah korban sebenarnya mengajar kita untuk mengikis kecintaan kepada selain Allah.

Nabi Ibrahim telah membuktikannya. Cintanya kepada Nabi Ismail begitu mendalam, tetapi kecintaan kepada Allah lebih dari itu. Begitu juga korban yang dilakukan oleh kedua-dia anak Nabi Adam di mana Allah hanya menerima korban anaknya yang benar-benar ikhlas kepada Allah dan terbukti keikhlasannya apabila memilih yang terbaik untuk dikorbankan demi Allah semata-mata.

Firman Allah dalam surah al-hajj ayat 37 :

لن ينال الله لحومها ولا دماؤها واكن يناله التقوي منكم

Maksudnya : “Daging dan darah binatang korban itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan taqwa daripada kamu.”

Maka setiap orang yang melakukan ibadat korban hendaklah menilai diri, adakah ia benar-benar telah berjaya mengikis kecintaan kepada harta benda, kecintaan kepada pujian manusia di dalam hati masing-masing.

Selain itu, syariat ibadah korban juga bertujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah dengan bersyukur atas nikmatNya. Allah telah mengurniakan nikmat yang tidak terhingga termasuklah nikmat hidup, nikmat iman, nikmat Islam, nikmat penglihatan, pendengaran, nikmat harta dan lain-lain. Semuanya mewajibkan kita bersyukur kepda Allah Jalla wa ‘Ulah.

Oleh sebab itu, ibadah korban merupakan salah satu bentuk cara bersyukur, yang seorang hamba boleh mendekatkan diri kepada Allah. Seseorang itu juga melaksanakan korban kerana menjunjung perintah dalam al-quran dan inilah juga bukti dia bersyukur dan menerima perintah Allah Ta’ala.

Firman Allah dalam surah al-kauthar ayat 2 :

فصل لربك وانحر

Maksudnya : “Oleh sebab itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata dan sembelihlah korban sebagai tanda syukur.”

Sebab itu korban atau udhiyyah dita’rifkan ulama sebagai : “apa yang di sembelih daripada jenis binatang ternakan sebagai cara mendekatkan diri kepada Allah Ta’ala bermula pada hari raya sehingga akhir hari tasyrik.” (al-Mughni Muhtaj, jil. 6, hlm. 122)

Berdasarkan ta’rif di atas, kita dapat simpulkan bahawa tujuan utama dalam ibadah korban ini adalah semata-mata untuk menjadikannya sebagai satu wasilah (jalan) mendekatkan diri kepada Allah swt. Malahan semua ibadah yang di syariatkan dalam Islam mempunyai objektif utama ini iaitu objektif taqarrub / mendekatkan diri kepada Allah.

Firman Allah dalam ayat 7 surah al-Hasyru :

وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ

Maksudnya : “Dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w) kepada kamu maka terimalah serta amalkan, dan apa jua yang dilarangNya kamu melakukannya maka patuhilah laranganNya. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksaNya (bagi orang-orang yang melanggar perintahNya).

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ.

خطبة كدوا

اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا و الحَمْدُ ِللهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلا. الحَمْدُ ِللهِ وَحْدَهُ صَدَقَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَأَعَزَّ جُنْدَهُ وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ . أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيْكَ لَهُ , وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ , اللّهُمَّ صَلِّ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ . أَمَّا بَعْدُ.......فَيَا أَيُّهَا المُسْلِمُوْنَ اتَّقُوْا اللهَ وَأَطِيْعُوْهُ وَاعْلَمُوْا أَنَّ اللهَ يُحِبُّ المُتَّقِيْنَ

Muslimin/mat yang dirahmati Allah,

Ketika mengingati pengorbanan hebat nabi Ibrahim yang terpaksa menyembelih anaknya nabi Ismail melalui suatu arahan dalam mimpi benarnya maka umat Islam pada hari ini mesti disuburkan kembali rasa yakin tentang keadilan dan kehebatan sistem Islam dalam menjanjikan kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat. Kira pernah menyaksikan bagaimana Suraqah bin Malik terlalu yakin dengan janji nabi yang belum lagi menjadi pemimpin Daulah Islamiah di Madinah bahawa dia bakal dikalungkan dengan gelang kerajaan Kisra, Parsi ditambah lagi dengan keyakinan para sahabat yang lain sehingga kerajaan Islam yang mulanya hanya dianggap kecil akhirnya berjaya menumbang Empayar Kristian, Rom dan Majusi, Parsi pada zaman Sayyidina Umar al-Khottab seterusnya menguasai Empayar Hindu, India dan China. Oleh itu bila umat Islam berjaya menyuburkan rasa yakin terhadap janji Allah untuk membebaskan Masjid Aqsa maka kemenangan semakin dekat dan hampir

Muslimin/mat yang dirahmati Allah,

Sempena berada pada hari raya korban juga kita mesti meningkatkan tahap pengorbanan dalam memperjuangkan Islam dan membantu saudara seagama. Jika semasa menyambut Aiduil Fitri kita diwajibkan membayar zakat untuk meringankan bebanan saudara seagama begitulah kedatangan Aidil Adha yang digalakkan kita mengerjakan ibadat korban untuk diagihkan daging kepada saudara yang memerlukan di mana ia semua bertujuan melahirkan masyarakat yang penyayang dan mengambil berat tentang penderitaan saudara seagama yang lain. Ringankanlah bebanan dan penderitaan mereka terutama dalam susana hari raya di mana Allah pasti meringankan bebanan kita di akhirat kelak.


ABD YDY IBN YSF,

11:10 MLM, 16112010

KG BETONG SALOR

Sumber :

1. Artikel : ‘Sembelihlah Kecintaanmu’, Majalah Solusi Isu 25.

2. Artikel : ‘Sambut Aidiladha Dengan Udhiyyah’, Majalah Solusi Isu 25.

3. Teks Khutbah Aidiladha 1431H, YB Ust Baihaqi Atiqullah.

*Disampaikan pada 10 Zulhijjah 1431H / 17 November 2010 di Surau Kg. Betong Salor jam 8.30 pagi.


0 comments:

;

Kenali Ulama'

Yaumul 'eid 2009

Syeikh Ibnu Ata'illah As-Sakandari menyatakan :
"Raja' (harapan) iaitu kehendak yang diiringi dengan amal. Kalu tidak, disebut umniyyah ( angan-angan)".
Harapan yang diakui dalam Islam ialah harapan yang disertakan dengan amalan. Sekiranya tidak disertai dengan amalan, ia merupakan sejenis angan-angan kosong yang lebih hampir kepada mimpi di siang hari sahaja. Begitu juga dengan seseorang pejuang Islam yang ingin merubah sistem jahiliyah ini ke arah sistem Islam seluruhnya, namun tidak pernahpun bergerak untuk merealisasikan hasratnya itu, keinginannya itu hanyalah angan-angan kosong sahaja.


Ape Ade Pade Name

ABDUL YADIY
AAmanah
BBijaksana
DDinamik
UUntung
LLemah-lembut
YYakin
AAlim
DDedikasi
IIkhlas
YYakin
Apa ada pada nama?

Facebook Badge

~Alirkanlah Dlm Dirimu Cinta Hanya Pd-NYA~

Silibus Tarbiah Usrah

Silibus Tarbiah Usrah
Satu Lambang Komitmen Sekelompok UMMAH Menggerakkan Tarbiah Generasi Baru ISLAM

~Anjung Sahabat~

Soutul Ukhuwah


ShoutMix chat widget

Pengikut

Qalbun Salim